Man, Daf, Iveco, Mercedes, Volvo, Renault, Scania, Raba, Saviem, Kamaz, Gaz, Kraz, Maz, Ural, MTZ, AMZ
Pistonul
Atunci cand vorbim despre un motor nu putem afirma ca o anumita piesa este cea mai importanta sau cel mai putin importanta. Fiecare piesa are rolul ei fara de care functionarea motorului ar fi imposibila sau nu ar mai respecta performantele impuse. Cu toate acestea pistonul unui motor cu ardere interna ocupa un loc aparte datorita rolului pe care-l are si datorita solicitarilor complexe la care este supus. Pentru un motor cu ardere interna, pistonul este "calcaiul lui Achile", deoarece puterea motorului este limitata de rezistenta pistonului la solicitarile termice si mecanice.
Pistonul este un organ mecanic, in miscare alternativa de translatie, care, impreuna cu piesele care-l insotesc (segmentii si boltul), indeplineste urmatoarele functii:
Partile componente ale unui piston sunt:
- capul pistonului
- regiunea port-segmenti
- mantaua/fusta pistonului
Capul pistonului este cea mai solicitata zona din punct de vedere termic deoarece vine in contact cu gazele de ardere si in acelasi timp preia fortele de presiune. In functie de tipul motorului cu ardere interna (benzina sau motorina) capul pistonului are diferite forme: plat, bombat sau sa contina o parte din camera de ardere.
Regiunea port-segmenti contine trei canale in care sunt montati segmentii. Primul segment, cel mai apropiat de capul pistonului, se numeste segmentul de compresie/foc (a), al doilea se numeste segment de etansare (b) iar al treilea segment de ungere/raclor (c). Legatura pistonului de biela se realizeaza cu ajutorul boltului montat in umerii pistonului numiti si locasurile boltului (d).
In timpul exploatarii automobilului, apar o serie de defectiuni accidentale. Griparea pistoanelor are loc ca urmare a supraincalzirii motorului (din lipsa de apa pentru racire, datorita uleiului provocat de uzarea segmentilor, pistoanelor si cilindrilor, a amestecului carburant necorespunzator, prea bogat sau prea sarac, avansul exagerat), are loc o frecare uscata excesiva, urmata de dilatarea pistoanelor si deci blocarea lor. Fenomenul poate fi observat de sofer pentru ca este precedat de zgomote caracteristice provocate de efortul bielelor de a smulge pistoanele gripate din punctele moarte si emanare de abur, daca apa de racire este sub nivel.
U 650, U 550, U 850, Avto – Belarus, Case-IH, David Brown, Deutz, Fendt, Fiat, Hanomag, Hurlimann, JCB, Kubota, Lamborghini, Landini, Manitou, Massey Ferguson, MB Trac, Mc Cormick, Merlo, New Holland, Renault / Claas, Same, Unimog, Valmet, Volvo, Zetor
Komatsu, Caterpillar, O&K, JCB, Laverda, New Holland, John Deere, Case, Class, Masey Ferguson, Steyr, Deutz Fahr, Landini, Hanomag, Liebher
Acura, Alfa Romeo, Alpina, Aro, Asia Motors, Aston Martin, Audi, Austin, Bentley, BMW, Bugatti, Buick, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Citroen, Cobra, Corvette, Dacia,Daewoo, Daihatsu Dodge, Ferrari, Fiat, Ford, GMC, Honda, Hummer, Hyundai, Isuzu, Jaguar, Jeep, Kia, Lada, Lamborghini, Lancia, Land Rover, Lexus, Lincoln, Lotus, Maserati, Maybach, Mazda, Mercedes-Benz, MINI, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Piaggio, Pontiac, Porsche, Renault, Rolls Royce, Rover, Saab, Seat, Skoda, Ssang Yong, Subaru, Suzuki, Talbot, Tata, Toyota, Trabant, Triumph, Volvo, VW, Wartburg