Arbore cotit - Vibrochen

Rolul, importanta si intretinerea vibrochenului

Lasa-ti motorul in grija noastra!

0755 087 540

Arborele cotit - Vibrochenul

Arbore cotit - Vibrochen

Arborii cotiti necesita experienta vasta si atentie deosebita in procesul de reconditionare datorita numeroaselor conditii de ovalitate, conicitate, paralelism (intre axa de biele si palier) a rugozitatii, a tolerantei dar si a costurilor mari de achizitie.

Verificarea arborelui cotit este o operatie pe care fiecare mecanic auto trebuie sa o efectueze la repararea sau segmentarea motorului.

Ce este Arborele Cotit – Vibrochenul ?

Arborele cotit (numit si Vilbrochen), transforma miscarea rectilinie a pistonului, prin intermediul boltului piston si pendularea bielei, in miscarea de rotatie. Alternativ, arborele cotit transmite miscarea de rotatie (la compresoare cu piston si pompe cu piston) la biela.

Arborele cotit a primit aceasta denumire, datorita configuratiei axei sale, care coteste alternativ de la un fus palier la un fus maneton si inapoi la fusul palier. In ce priveste denumirea de “Vilbrochen”, desi asa o regasim in dictionar, in mod popular este des folosit termenul “Vibrochen”. La motoarele cu ardere interna in doi timpi, in general la cele de motociclete, motorete si scutere, sau la drujbe, compresoare ori alte utilaje, arborele cotit se mai numeste Ambielaj. Chiar si unele autovehicule cum ar fi de exemplu autoturismul Trabant si care era dotat cu un motor in doi timpi, folosea un astfel de arbore cotit cu denumirea de ambielaj. In general, arborele cotit (vilbrochenul) este acela de pe care se pot demonta bielele, despartindu-le pe jumatate, prin intermediul unor piulite, pe cand la arborele cotit de tip ambielaj, aceste biele nu se pot demonta, fiind presate din fabricatie pe arbore si neputandu-se desparti, fiind turnate dintr-o singura bucata. Aceasta insa nu este o regula, pot exista si arbori cotiti cu biele nedemontabile si care sa nu isi schimbe denumirea din vilbrochen.

Reparatii speciale

In cazul constatarii unor gripaje ca urmare a unor deficiente in sistemul de ungere se reconditionaeaza prin sudura in argon, cromare, metalizare, pana la aducerea in starea initiala a arborelui cotit.

Arborii cotiti in industria de prelucrari auto sunt considerati “prelucrari speciale” datorita numeroaselor conditii de ovalitate, conicitate, paralelism (intre axa de biele si palier) a rugozitatii, a tolerantei.

Man, Daf, Iveco, Mercedes, Volvo, Renault, Scania, Raba, Saviem, Kamaz, Gaz, Kraz, Maz, Ural, MTZ, AMZ

U 650, U 550, U 850, Avto – Belarus, Case-IH, David Brown, Deutz, Fendt, Fiat, Hanomag, Hurlimann, JCB, Kubota, Lamborghini, Landini, Manitou, Massey Ferguson, MB Trac, Mc Cormick, Merlo, New Holland, Renault / Claas, Same, Unimog, Valmet, Volvo, Zetor

Komatsu, Caterpillar, O&K, JCB, Laverda, New Holland, John Deere, Case, Class, Masey Ferguson, Steyr, Deutz Fahr, Landini, Hanomag, Liebher

Acura, Alfa Romeo, Alpina, Aro, Asia Motors, Aston Martin, Audi, Austin, Bentley, BMW, Bugatti, Buick, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Citroen, Cobra, Corvette, Dacia,Daewoo, Daihatsu Dodge, Ferrari, Fiat, Ford, GMC, Honda, Hummer, Hyundai, Isuzu, Jaguar, Jeep, Kia, Lada, Lamborghini, Lancia, Land Rover, Lexus, Lincoln, Lotus, Maserati, Maybach, Mazda, Mercedes-Benz, MINI, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Piaggio, Pontiac, Porsche, Renault, Rolls Royce, Rover, Saab, Seat, Skoda, Ssang Yong, Subaru, Suzuki, Talbot, Tata, Toyota, Trabant, Triumph, Volvo, VW, Wartburg

scroll up