Biela

Rolul, importanta si intretinerea bielei

Lasa-ti motorul in grija noastra!

0755 087 540

Biela

Biela

Principiul de functionare al unui motor cu ardere interna consta in transformarea energiei produse in urma arderii amestecului aer-combustibil in lucru mecanic, disponibil la arborele cotit. Mecanismul motor este ansamblul de piese care face posibila preluarea si transmiterea fortei de presiune a gazelor din cilindru catre arborele cotit.

Biela face parte din mecanismul motor si are rolul de a prelua forta de apasare a pistonului pe care o transmite arborelui cotit. De asemenea, biela impreuna cu fusul maneton al arborelui cotit, transforma miscarea de translatie a pistonului in miscare de rotatie la arborele cotit.

Extremitatea bielei la care se prinde pistonul se numeste picior. Corpul bielei face legatura intre picior si cap (care se fixeaza de fusul maneton al arborelui cotit). Capul bielei are o parte demontabila, numita capac, care serveste la prinderea bielei de arborele cotit.

Biela

Biela trebuie sa reziste la solicitari mecanice intense produse de forta de presiune a gazelor si de inertia pieselor in miscare. Pistonul se fixeaza de piciorul bielei prin intermediul unui bolt. Acesta este fixat in biela si se poate roti in locasurile pistonului. Intre piciorul bielei si bolt nu exista contact direct, intre acestea fiind inserata o bucsa din metal mai moale (bronz) care are rolul de a reduce frecarile.

In timpul functionarii motorului, datorita unei presiuni insuficiente a uleiului, stratul hidrodinamic de ulei nu se mai formeaza si din acest motiv apar uzuri pronuntate ale cuzinetilor. Lipsa peliculei de ulei duce si la aparitia unui zgomot metalic datorita frecarii uscate. Inspectia cuzinetilor se face vizual, prin demontarea acestora si orice defect presupune inlocuirea lor.

Daca exploatarea motorului se face corespunzator toate piesele mecanismului motor nu necesita intretinere, reparatie sau inlocuire. Biela se poate defecta (deforma) doar in anumite situatii speciale.

Se poate intampla ca, din diferite motive, apa sa patrunda in cilindri. Datorita faptului ca apa este incompresibila, la sfarsitul cursei de comprimare apar forte foarte mari care conduc la deformarea extrema a bielei. In aceste cazuri este recomandat ca toate componentele mecanismului motor sa fie inlocuite deoarece fortele extreme aparute, chiar daca nu au deformat vizibil piesele, sa afecteze jocurile normale de montaj.

Biela

Partile componente ale bielei:

  1. piciorul bielei (unde se prinde pistonul cu ajutorul boltului)
  2. corpul bielei
  3. piulita
  4. cuzinet
  5. surub
  6. capacul bielei

Man, Daf, Iveco, Mercedes, Volvo, Renault, Scania, Raba, Saviem, Kamaz, Gaz, Kraz, Maz, Ural, MTZ, AMZ

U 650, U 550, U 850, Avto – Belarus, Case-IH, David Brown, Deutz, Fendt, Fiat, Hanomag, Hurlimann, JCB, Kubota, Lamborghini, Landini, Manitou, Massey Ferguson, MB Trac, Mc Cormick, Merlo, New Holland, Renault / Claas, Same, Unimog, Valmet, Volvo, Zetor

Komatsu, Caterpillar, O&K, JCB, Laverda, New Holland, John Deere, Case, Class, Masey Ferguson, Steyr, Deutz Fahr, Landini, Hanomag, Liebher

Acura, Alfa Romeo, Alpina, Aro, Asia Motors, Aston Martin, Audi, Austin, Bentley, BMW, Bugatti, Buick, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Citroen, Cobra, Corvette, Dacia,Daewoo, Daihatsu Dodge, Ferrari, Fiat, Ford, GMC, Honda, Hummer, Hyundai, Isuzu, Jaguar, Jeep, Kia, Lada, Lamborghini, Lancia, Land Rover, Lexus, Lincoln, Lotus, Maserati, Maybach, Mazda, Mercedes-Benz, MINI, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Piaggio, Pontiac, Porsche, Renault, Rolls Royce, Rover, Saab, Seat, Skoda, Ssang Yong, Subaru, Suzuki, Talbot, Tata, Toyota, Trabant, Triumph, Volvo, VW, Wartburg

scroll up